Jön a légi etikai kódex – De mit szólnak ehhez a légitársaságok?


repülő - Fotó: kb4images.com

A fapados légitársaságokra vonatkozó etikai kódex megalkotását kezdeményezi az Európai Parlament (EP-) Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának alelnöke…

 

Ujhelyi István, az MSZP EP-képviselője pénteken Budapesten sajtótájékoztatón rögzítette, nem a fapados légitársaságok ellen akarnak fellépni, üdvözlendőnek tartják ezt az üzleti modellt, amely forradalmat hozott az európai repülésben.

Az elmúlt időszak botrányai miatt azonban megálljt kell parancsolni a cégeknek egy határozott fogyasztóvédelmi akciótervvel a fapados légitársaságok utasai jogainak megvédése érdekében – hangsúlyozta.

A problémák közé sorolta, hogy sokszor cserben hagyják az utasaikat ezek társaságok, nem tájékoztatják őket, még azt a legalapvetőbb szabályt sem tartják be, hogy nem változtatnak egy megvásárolt szolgáltatás tartalmán.

Ujhelyi István elmondta, meghívja szeptember 5-re az EP-be a repülőtársaságok, a repülőterek üzemeltetőinek és a fogyasztóvédelmi szervezeteknek a képviselőit, hogy egyeztessenek velük az etikai kódexről.

Jelezte, nem akarnak az árképzésbe beleszólni, azt szeretnék, ha egységes, átlátható, követhető szabályok lennének.

Ismertetése szerint Európában mintegy 150 repülőtársaság működik, ebből körülbelül 20 a fapados.

A sajtótájékoztatón részt vevő F. Szabó Emese szakújságíró szerint a piaci verseny arra késztette a légitársaságokat, hogy minden fillért megfogjanak és leginkább az utasokon lehet spórolni. Elmondta, a kódex nem csupán a fapados, hanem az összes légitársaságra vonatkozna.

Az etikai kódexnek tartalmaznia kellene azt az előírást, hogy a légitársaságnak előzetesen tájékoztatnia kell az utast, mit tartalmaz a jegy ára. Egymás mellett ülnek-e az együtt utazók, hány csomagot vihet az utas – sorolta.

Az utasokat tájékoztatni kell, ha valami gond adódik – tette hozzá. Elmondta, a meglévő és kötelező előírásokat – például a késések miatti kártérítés fizetése – be kell tartani.

Varga G. Gábor szakújságíró úgy látta, a problémák jelentős része a hatályos jogszabályok betartásával és “korrekt, emberi kommunikációval” orvosolható lenne.