Lázár János, a Fidesz rozsdaminisztere – hivatalos nevén építési és közlekedési miniszter – olyan kijelentést tett, amin azóta az egész internet röhög.
Facebook-posztjában a fanatikus tisza-aktivistákat és hobbivasutasokat nevezte meg a MÁV legnagyobb veszélyforrásának. Nem, nem a 40 éves vagonokat vagy a fűtetlen restiket hibáztatja, hanem azokat, akik szeretnének időben értesülni a késésekről.
„Adathalász robotok” – vagy csak egy rakás lelkes civil?
A minisztérium szerint az egyik népszerű vasúti információs oldal „adathalász módszerekkel” lopja az adatokat a MÁV saját rendszeréből, az Emmából. Hogy ez a „lopás” miben merül ki? Abban, hogy a rendszer publikus járatinformációit egy olvashatóbb és használhatóbb formában teszi közzé.
Magyarul: amit a MÁV nem tud, azt egy lelkes vasútbarát közösség megoldja. És ez Lázár szerint támadás. Informatikai! Mint a hekkerek! Csak ezeknek hátizsákjuk van, nem hoodie-juk.
Túlterheléses támadás = sok ember egyszerre megnézi, mikor jön a vonat
A minisztériumi logika szerint, ha egy oldal sok embernek segít egyszerre megnézni, mikor késik a vonat, az már túlterhelés. Érthető, hiszen a MÁV rendszerei 2025-ben még mindig úgy omlanak össze, mint egy 1983-as szovjet szerver, ha többen rákattintanak egy linkre. Talán ha az informatikai rendszerek nem egy Commodore 64-en futnának, akkor nem kéne pánikolni pár kérés miatt.
És a közpénzen fenntartott állami szolgáltatás?
Kínos kérdés, de: ha a MÁV járatinformációs rendszere nyilvános adatokat közöl, akkor miért baj, ha valaki ezeket automatizáltan olvassa be és továbbítja az utasoknak? Mert nem a MÁV csinálja? Vagy mert az emberek inkább azt használják, ami működik? Lázárék válasza: mert nem szabad. Mert csak. Mert „adatlopás”. Kicsit olyan ez, mint amikor valaki egy hivatalos plakátról leolvassa a menetrendet, és emiatt kihívják rá a TEK-et.
Vasút helyett paranoia expressz
Miközben Lázár János posztol, a valóság továbbra is késik – mint a reggeli személy Balassagyarmatra. A MÁV problémáit nem a lelkes civilek okozzák, hanem a rendszerszintű elhanyagoltság, a pénzhiány, a korrupció, és az a hozzáállás, hogy aki kritikát mer megfogalmazni, az „támad”.
Egy biztos: ha valami megbénítja az utastájékoztatást, az nem a vasútrajongók munkája, hanem az, hogy a MÁV 2025-ben is úgy működik, mintha még mindig a 20. században lennénk – és ezt egy miniszter Facebook-posztban próbálja meg kimagyarázni.