Lázár János, építési és közlekedési miniszter a magyar vasút káoszával kapcsolatos parlamenti kritikákra olyan választ adott, ami egyrészt egy történelmi órára emlékeztetett, másrészt egy abszurd komédiára. A miniszter ugyanis kifejtette: ha nincs Trianon, Magyarországé lehetne Európa egyik legmodernebb vasúthálózata. A hallgatóság állítólag komolyan vette, az internet népe viszont azóta is dől a nevetéstől.
Trianon: az univerzális kifogás
Az LMP-s Bakos Bernadett felszólalásában arról beszélt, hogy a kormány tízszer több pénzt költött utakra, mint vasútra, Lázár pedig közölte, hogy a magyar választók maguk döntöttek így. De itt nem állt meg. A miniszter szerint nemcsak a pénz hiánya, hanem Trianon is felelős azért, hogy a MÁV olykor inkább egy rosszul működő időgép, mintsem egy modern közlekedési rendszer.
„Trianon nélkül miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata” – jelentette ki, teljesen komoly arccal.
Mert, ugye, mi más tehetne arról, hogy a Kelenföldön rendszeresen leszakadó felsővezetékek és a késő vonatok tömegével találkozunk? A gond nyilván nem a jelenben van, hanem száz évvel ezelőtt kezdődött, és azóta sem sikerült kilábalni belőle.
Kalauz nélküli vonatok: probléma megoldva!
A Mi Hazánk képviselője, Szabadi István rávilágított a kalauz nélküli vonatok körüli problémákra, amelyek között a vasúti biztonság hiányát és a fenyegető utasok jelentette veszélyt emelte ki. Lázár szerint azonban minden rendben van: a kalauz nélküli közlekedés eddigi tapasztalatai „pozitívak”, hiszen még nem történt komolyabb atrocitás. Ez persze tökéletesen megnyugtató, hiszen mind tudjuk, hogy az a legjobb probléma, amelyről a jelentések szerint nem hallani.
„Ez nem jelenti azt, hogy végsőkig ragaszkodnánk hozzá” – tette hozzá Lázár, amivel meg is koronázta a „nyugi, talán majd egyszer másképp lesz” típusú hozzáállást.
Miért nem működik a vasút? Nos, mert…
Lázár szerint a vasút működési gondjai teljesen érthetőek, hiszen a MÁV mindössze 50 ezer embert foglalkoztat, és az üres álláshelyek száma csak 1 százalék. Az alulfizetett, túlórázó dolgozók problémája persze kevésbé tűnik fontosnak, hiszen – ahogy a miniszter sugallta – ennyi munkaerővel igazán nem illene panaszkodni.
És mi a megoldás? Természetesen a MÁV és a Volán összevonása 2025-től, mert ha valami nem működik külön-külön, biztosan remekül fog együtt.
Trianon mindent megold, kivéve a leszakadt felsővezetékeket
A MÁV elmúlt heti fiaskói – például a Kelenföldön leszakadó felsővezetékek, amelyek gyakorlatilag levágták Budapestet a dunántúli vasúthálózatról – ismét rávilágítottak, hogy az infrastruktúra olyan állapotban van, mintha még mindig a Monarchia korában lennénk. De persze a hibákat nem a jelenben kell keresni, hanem a múltban. Hiszen minden magyar tudja: Trianon nemcsak a határainkat vágta ketté, hanem a vasúti működési terveinket is.
Nevetés vagy sírás?
Lázár János felszólalása tökéletes példája annak, hogyan lehet egy komoly problémát cinikusan elbagatellizálni és a felelősséget a múlt katasztrófáira hárítani. De vajon Trianonra hivatkozva megoldódnak a klímamentes kocsik, a késések, vagy a sztrájkra készülő dolgozók problémái? Aligha. Addig is, marad a humor, mert ha már a vonat nem ér időben, legalább nevetni lehessen rajta.