A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Navigátor oldalán hívják fel a figyelmet egyre elterjedtebbé váló telefonos csalási módszerre, az úgynevezett „wangiri” csalásra. Ez a Japánból származó technika a mobiltelefonok korában vált különösen hatékonnyá, és már Magyarországon is egyre gyakoribb.
Mi az a wangiri csalás?
A „wangiri” japán szó, amely annyit jelent: „egy csöngés és le”. A módszer lényege, hogy a csalók számítógépes hívásokat indítanak ismeretlen, többnyire külföldi telefonszámokról. Ezek a számok gyakran 2-essel kezdődő afrikai vagy 5-össel kezdődő közép-amerikai országhívókkal rendelkeznek.
A hívásokat egy-két csöngés után megszakítják, remélve, hogy a címzett visszahívja őket. A visszahívások belföldinél magasabb tarifájú díjszabás alá esnek, ami miatt a csalók jelentős haszonra tehetnek szert.
A csalás akkor is működik, ha a visszahívás látszólag sikertelen: például a szám folyamatosan foglaltat jelez, kicsöng, vagy hirtelen megszakad. Az áldozatok még ilyenkor is fizetnek a díjmentesnek tűnő hívásért.
Hogyan védekezhetünk a wangiri csalások ellen?
Az MNB az alábbi tanácsokat osztotta meg annak érdekében, hogy elkerüljük az ilyen típusú csalásokat:
Legyünk óvatosak a kéretlen hívásokkal!
Ha ismeretlen külföldi számról kapunk hívást, ne vegyük fel rögtön, és főleg ne hívjuk vissza. Különösen figyeljünk oda azokra a hívásokra, amelyek 2-essel vagy 5-össel kezdődő külföldi számokról érkeznek, különösen, ha ezek azonosítói Afrikából vagy Közép-Amerikából származnak.
Ellenőrizzük a telefonszámot az interneten!
Az adott számot érdemes online keresőbe beírni, ahol gyakran találhatunk információt a csalási kísérletekről. Számos fórum és oldal létezik, amelyek listázzák a gyanús telefonszámokat.
Blokkoljuk a gyanús számokat!
A legtöbb telefon lehetőséget kínál arra, hogy egyedi számokat letiltsunk a készülék beállításain keresztül. Ha több hasonló hívást kapunk, kérhetjük a szolgáltatótól, hogy csoportosan tiltsa le a bizonyos országhívókat.
Ne higgyünk azonnal a hívónak!
Ha olyan országból érkezik hívás, ahol nem él ismerősünk, vagy ahonnan nem várunk kapcsolatfelvételt, mindig legyünk gyanakvóak.
Egyre nagyobb figyelmet kap a probléma
Az MNB mellett a szolgáltatók és fogyasztóvédelmi szervezetek is kiemelten foglalkoznak ezzel a problémával. Fontos, hogy a felhasználók tudatosak legyenek, és ismerjék fel a csalási kísérleteket. A prevenció a leghatékonyabb eszköz, hiszen a csalók módszerei folyamatosan fejlődnek, és a technológia adta lehetőségeket kihasználva egyre nehezebb kiszűrni őket.
Védekezzünk közösen a wangiri csalások ellen – a tájékozottság az első lépés a biztonság felé!