Az oldalunk létezése az Ön támogatásától függ!
Ha fontos számodra, hogy létezzenek olyan híroldalak, amelyek nem a hatalom érdekeit szolgálják, csatlakozz támogatóinkhoz a Patreonon és segíts minket havi adománnyal! Kérjük támogasd az oldal működését, hogy továbbra is kimondhassuk az igazságot!
Támogatom az oldalt Patreonon!
A MÁV-csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt pénteken jelentette be, hogy a vasúttársaság havi riportokban, közérthető formában teszi közzé a vonatok pontossági statisztikáit. A legfrissebb adatok szerint Magyarországon négyből három vonat pontosan közlekedik, ami az augusztusi 72,43 százalékról fokozatosan javulva októberre 74,36 százalékos teljesítményt mutat.
Közösségi oldaál úgy fogalmazott: Összességében 4-ből 3 vonat pontosan közlekedik Magyarországon. Meglepő? Pedig a tények ezt mutatják. Az ördög persze a részletekben rejlik, hiszen számos adat azt is megmutatja, hol küzdünk kihívásokkal, ahogyan jónéhány adat viszont azt, hol értünk el olyan eredményeket, amelyeket érdemes megőrizni. Ezekbe is belenagyítunk a MÁV-csoport új, havi riportjában, amit a jövőben az itt látható, közérthető módon és rendszeresen publikálunk majd.
Bár a MÁV-vezér kiemeli a növekvő pontossági adatokat, ezek az eredmények korántsem számítanak jónak európai összehasonlításban. Sok nyugat-európai országban a vasúti társaságok a 90 százalék feletti pontosságot tartják minimumnak. Az osztrák ÖBB-nél például a vonatok pontossági aránya rendszeresen meghaladja a 95 százalékot, míg Németországban, ahol a Deutsche Bahn jelentős kihívásokkal küzd, a pontossági arány átlagosan még így is 80-85 százalék között mozog.
Az elmúlt három hónapban Magyarországon a vonatok pontossági aránya szinte hónapról hónapra csupán 1 százalékkal javult: augusztusban 72,43 százalék volt, szeptemberben 73,54 százalékra emelkedett, októberben pedig elérte a 74,36 százalékot. Hegyi Zsolt ugyan kiemelte, hogy ezek az adatok átláthatóbbá teszik a MÁV működését, ám szakértők szerint a pontosság jelenlegi szintje még mindig messze elmarad a várt színvonaltól, és inkább rendszerszintű problémákat tükröz.
Európában számos vasúttársaság célként tűzte ki, hogy a járatok legalább 90 százaléka pontos legyen, és több országban ez már alapelvárásnak számít. A MÁV adatai rámutatnak arra, hogy a magyar vasúttársaságnak még bőven van hová fejlődnie, hogy versenyképes legyen a nyugat-európai szolgáltatókkal.
Bár az összesítésben nem szerepeltet minden részletet, de Hegyi szerint minden lényeges adat elérhető. Ugyanakkor a pontosságon túl számos más tényező, például az infrastruktúra állapota, a szerelvények korszerűsége és az utasok elégedettsége is fontos szempont, amelyek szintén meghatározzák egy vasúttársaság minőségét és megbízhatóságát.
A magyar vasút helyzetének javítása érdekében átlátható, hosszú távú fejlesztésekre lenne szükség, amelyek célja a pontosság növelése és az utazási körülmények korszerűsítése – ezek elérése nélkül a MÁV nehezen veheti fel a versenyt a nyugat-európai színvonallal