A palackvisszaváltás aktív bevezetése óta sok vásárlóban merül fel a kérdés, mi a teendő, ha az automata meghibásodik. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete szerint az üzleteknek ilyenkor is kötelességük átvenni a palackokat – ez a vonatkozó jogszabály alapján egyértelműen előírt kötelezettségük.
Egy panaszos vásárló a panaszakademia.hu oldalon osztotta meg tapasztalatait: gyakran hosszú sorok alakulnak ki a nagyobb forgalmú üzletekben, és az automaták rendszeresen meghibásodnak. A vásárlók ilyenkor tehetetlenek, tele szatyrokkal kell hazamenniük, mert az üzletben nem tudják megmondani, mikor javítják meg a berendezést.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza szerint az ilyen esetekben a 450/2023. (X. 4.) kormányrendelet az irányadó. Ez a rendelet egyértelműen kimondja, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező élelmiszerüzletek kötelesek automata visszaváltó berendezést biztosítani a visszaváltási díjas, nem újrahasználható termékekhez.
Amennyiben az automata meghibásodik, az üzlet köteles kézi átvételt biztosítani a palackok átvételére.
Ha az automaták nem működnek, a jogszabály szerint az üzlet nem tagadhatja meg a palackok átvételét. Ebben az esetben kézi átvételi eljárást kell alkalmazni, vagyis a személyzetnek kell átvennie a palackokat és a visszaváltási díjat kifizetni. Ha egy üzlet ezt megtagadja, érdemes a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületéhez fordulni panasszal.
Ez a szabály biztosítja, hogy a visszaváltás akadálymentesen működjön, függetlenül az automaták állapotától, így a vásárlók nem maradnak hoppon a gyűjtött palackokkal.