A Keleti pályaudvar felé tartó vonat kisiklását a csúcssínhez tartozó rögzítőcsavarok törése okozta – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete. Az incidens pontos okainak feltárására és a jövőbeni hasonló esetek megelőzésére szakmai vizsgálat indult.
Az esetet követően azonnali helyszíni szemle során derült fény arra, hogy a 4/a jelzésű váltó egyik csúcssínjét rögzítő csavarok eltörtek. Ennek következtében a váltó állítása során az állítórúd a csúcssín tényleges mozgatása nélkül végállásba került, így a biztosítóberendezés helyes állásúnak érzékelte a váltót, annak ellenére, hogy a csúcssín nem működött megfelelően.
A MÁV Zrt. augusztus 25-én, 19:10 perckor jelentette az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, miszerint a 74–1 számú vonat több kocsija kisiklott a Budapest-Keleti pályaudvaron. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet azonnali vizsgálatot tartott a helyszínen.
A vizsgálat során megállapították, hogy mindkét érintett vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel érkezett az állomásra. A 74–1 számú vonat érkezési irányában a 4. számú átszelési kitérőben mindkét csúcssín simult a tősínhez, ami miatt a vonat mozdonyának és első öt kocsijának kerekei elhagyták a pályát.
A mozdony kerekei később visszatértek a pályára, de a mozdony így a szomszédos vágányra került, amelyet a 656–1 számú vonat számára jelöltek ki. A 656–1 számú vonat mozdonyvezetője a kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította a vonatot, körülbelül 50 méterrel az ütközés előtt.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet közölte, hogy a vizsgálat lezárulta után nyilvános zárójelentést készítenek, amelyet közzétesznek a honlapjukon, hogy a hasonló esetek jövőbeni elkerülése érdekében a tanulságokat levonhassák.