Most a legnagyobb számítógépes vállalat nevével visszaélve próbákoznak a csalók – erre figyelmetet a Szakszolgálat.
A Microsoft nevével visszaélő csalókra hívta fel a figyelmet a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet a Facebook-oldalán.
A szervezet a közleményében azt írta, az elmúlt napok bejelentései alapján legtöbb esetben angol nyelvű telefonhívásokat kapnak a célpontok, írja az MTI.
A csalók a Microsoft munkatársainak adják ki magukat és jelzik, hogy a célszemély számítógépét valamilyen veszély fenyegeti, például hogy az vírusos lett, és segítenének a problémát elhárítani.
Angolul beszélnek, azonban a hívószámot meghamisítják – ezt a csalási technikát hívószám-spoofingnak is nevezik –, ami magyar telefonszámként jelenik meg a hívott félnél.
A kibervédelmi intézet szerint a csalóknak jellemzően nem sikerült rászedniük a hívott feleket, akik többnyire egyszerűen csak bontották a vonalat, azonban így is volt olyan, aki csak akkor kapcsolt, amikor a csalók már a bankkártyaadatait kérték tőle.
Az intézet felhívta a figyelmet: hasonlóan az úgynevezett “anydeskes” csalásokhoz, ebben az esetben is arra próbálják rávenni az áldozatot, hogy telepítse a RemoteApp nevű programot az eszközére, ami egy azon szoftverek közül, amivel egy csaló átveheti az irányítást az áldozat eszköze felett.
A csalók a program telepítése után arra kérik az áldozatokat, hogy adják meg bankkártyaadataikat vagy lépjenek be a netbankjukba, amihez így a csaló is hozzáférhet.
A kibervédelmi intézet azt javasolja, hogy amennyiben kicsit is gyanús egy bejövő hívás, bontsuk a vonalat és hívjuk fel a szolgáltató hivatalos ügyfélszolgálatát, de ne azon a számon, amelyről kerestek bennünket.
Azt se fogadjuk el, ha az ügyintéző felajánlja, hogy “átkapcsol” minket egy másik kollégához, ez csupán trükk, és a maguk is call centerként működő kiberbűnözői hálózat egy másik tagjával fogjuk folytatni a beszélgetést. Fontos továbbá, hogy senki ne telepítsen mások kérésére programot számítógépére, telefonjára.