„Helyi civilek, szakmai szervezetek, képviselők, polgármesterek tiltakoznak a bezárások ellen, petíciók fogalmazódnak meg és nagyon sokan követelik ezeknek a vonalaknak az újranyitását”
– fogalmazott pénteki sajtótájékoztatóján Varga László, az MSZP elnökhelyettese. Az MSZP szerint nem vonalbezárásokra, hanem átfogó vasútfejlesztésre van szükség.
Eltelt egy hét a tíz vasúti mellékvonal bezárása óta, és „jól látszik, hogy össze-vissza beszélnek az érintettek erről a kérdésről”
– fogalmazott Varga László, hiszen először Gulyás Gergely nyilatkozott úgy egy július végi kormányinfón, hogy a vonalbezárásokkal kapcsolatosan „nem éri majd hátrány az érintetteket, mivel a Volán jobb szolgáltatást tud nyújtani, mint a MÁV.”
Ezután az illetékes szakminiszter, Lázár János a kormány nevében kért elnézést a vasúttal kapcsolatos anomáliákért és tíz éves vasútfejlesztési programra tett ígéretet, majd a MÁV vezérigazgatója nyilatkozott úgy, hogy hazánk „nem fog kimaradni a vasút most kezdődő második hőskorából”
– ezekből az esetekből is látszik, hogy a kormányzati kommunikációban zavar van a kialakult helyzettel kapcsolatosan.
A kormány járműhiányra hivatkozva zárt be mellékvonalakat, ugyanakkor tételesen cáfolható, hogy a járműhiány az oka a bezárásoknak, hiszen a cseh államvasút értékesít olyan motorvonatokat, amelyek a nálunk közlekedő motorkocsikkal típusazonosak, és szintre „ócskavas” áron lehetne ezekhez hozzájutni.
„A kormány adhatna támogatást ezeknek a megvásárlására – ha akarna –, de úgy látszik, hogy nincs ilyen szándék” – mondta az MSZP elnökhelyettese.
Más országokból is volna lehetőség használt, dízelüzemű motorvonatok beszerzésére. „Viszonylag olcsón, jó minőségű használt járműveket lehetne a környező országokból beszerezni, ha akarná a kormány ezt támogatni” – érvelt Varga László.
Érthetetlen, értelmetlen a vidék szempontjából rendkívül káros döntés született a tíz mellékvonal bezárásával.
„Ne felejtsük el, hogy a vasút a legfenntarthatóbb, legkörnyezetbarátabb, legzöldebb és leghatékonyabb közlekedési forma, szerte Európában reneszánszát éli a vasúti közlekedés. Nem vonalbezárásokra, hanem átfogó vasútfejlesztésre lenne szükség Magyarországon”
– emlékeztetett az MSZP elnökhelyettese.
A bezárt vasútvonalak között még villamosított vasútvonal is volt, így a politikai döntés szakmaisága alapjaiban kérdőjeleződik meg, ráadásul a hírek szerint a kormányban fontolgatják további vasútvonalak bezárását is.
Az MSZP álláspontja szerint egyetlen bezárt mellékvonal sem volna menthetetlen. Pályakarbantartás, valamint a vonalak kritikus pontjainak megújítása után, megfelelő járművek beszerzése és közlekedtetése esetén, magas kihasználtsággal üzemelhetnének ezek a mellékvonalak.
„Felszólítjuk Lázár Jánost, hogy vegye figyelembe az érintett civilek és szakmai szervezetek, polgármesterek, képviselők petícióit és szakmai javaslatait és haladéktalanul tegyen lépéseket a bezárt mellékvonalak újranyitásának ügyében!” – összegezte sajtótájékoztatóját Varga László.