Európában mindenhol reneszánszát éli a kötöttpályás közlekedés, ezzel szemben az elmúlt években Magyarországon az összeomlás szélére sodródott a rendszer.
Ennek több oka is van, egyrészt nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű és minőségű jármű, másrészt a beszerzések is elmaradtak az utóbbi időkben.
A MÁV járműállományának meghatározó része már régen megérett a cserére.
A vontatójárművek átlagéletkora negyven év felett van. A villanymozdonyflotta gerincét jelentő V43-as sorozat legrégebbi, még forgalomban lévő darabjainak életkora pedig már a 60 évet is meghaladta, ennek ellenére a kormány elállt az új villanymozdonyok beszerzésétől, pedig egy új mozdonyokra vonatkozó közbeszerzési eljárásnak már a győztese is megvolt.
A legfrissebb hírek szerint motorvonatokat szerezne be a MÁV, ugyanakkor fennáll az eshetőségre, hogy ez a beszerzés is meghiúsul.
Az MSZP szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány a súlyos járműhiányra hivatkozva mellékvonalak bezárására készül, ezzel pedig kiszolgáltatott helyzetbe hozza a vidéken élő embereket.
A magyar vasút sok évtizedes lemaradásban van Nyugat-Európához képest, amin az MSZP álláspontja szerint haladéktalanul változtatni kell.
Alapjaiban kellene megreformálni a hazai kötöttpályás közlekedést, hiszen ez egy fenntartható és környezetbarát közlekedési forma, ezért Európában mindenhol fejlesztik a vasutat. Az MSZP álláspontja szerint a meglévő rossz struktúrák megreformálása sok esetben nem csak pénz, hanem akarat kérdése is lenne.
Az MSZP szerint az új járművek beszerzése mellett a pályafelújításokra és annak karbantartására is kellene költeni és évekre előre tervezetten, ütemesen, átfogóan fejleszteni a magyar vasutat.